Ustaz ini lamar murid usia 14 tahun sampai dikritlk oleh orang ramai, beberapa orang pakar tampil berikan pendapat

Ada kah per kahwinan bawah umur merupakan takdir ataupun ia sememangnya jodoh seorang kanak-kanak.

Bagaimanapun pada 22 Mac, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) menyatakan tiada ketetapan dan perancangan untuk mengh4ram kan perkahwinan bawah umur pada masa ini, namun cuba membendung nya menerusi Pelan Strategik Nasional Menangani Punca Per kahwinan Bawah Umur.

Susulan kenyataan bertulis di Dewan Rakyat itu, r3maja perempuan berusia 19 tahun ‘diserang’ selepas vide0nya ber kahwin dengan seorang guru bergelar ustaz dari sekolah yang sama tvlar di media s0sial.

Menerusi perkongsian video, remaja terbabit memaklumkan bahawa cikgunya itu pernah menyatakan hasrat untuk menjadikan isteri ketika dia baru berusia 14 tahun.

Malah ketika itu, dia menjawab ‘saya bawah umur lagi, ustaz kena tunggu sampai saya 17 tahun dulu boleh? Ustaz jumpa ibu dan ayah saya dulu’.

Difahamkan, selepas menerima pelbagai komen negatif dan kritikan daripada warganet, dia menjelaskan bahawa dia mengenali suaminya itu pada 2015.

“Saya minta maaf pada semua, saya kenal suami saya memang pada 2015 tapi masih sebagai seorang ustaz dan anak murid.

“Pada 2017 saya di tingkatan dua dan dia sendiri yang jumpa mak saya waktu mak hantar adik ke sekolah. Adik saya anak murid suami.

“Saya dulu seorang budak yang sangat nak4l sampai mak saya pun tak tahu nak cakap apa. Alhamdulillah salah satu tujuan suami adalah untuk mengubah diri saya.

“Dia banyak ajar saya macam-macam. Memang saya tidak bertudung sebagai isteri seorang ustaz tetapi saya masih lagi dalam proses untuk perbaiki diri,” jelasnya di ruangan komen video tersebut.

Remaja perempuan itu juga mengakui sudah mempunyai dua cahaya mata hasil daripada perkahwinan tersebut.

Bagaimanapun, video yang dimuat naik di aplikasi TikT0k itu telah dipadam malah ruangan komen akaun media sosialnya juga ditutup.

Pendedahan yang dilakukan itu menimbulkan pelbagai reaksi dan rata-rata ntizen mend4kwa suami remaja tersebut adalah seorang ped0fili4.

Ia berikutan seorang ntizen menganda1kan bahawa perkenalan antara kedua pasangan itu berlaku seawal umur 12 tahun manakala cikgu berkenaan berjumpa ibunya untuk hasrat perkahwinan ketika dia berumur 14 tahun.

Tidak kurang juga yang menyel4r tindakan ibunya kerana tidak mengambil apa-apa tindakan ketika seorang guru menyatakan hasrat mahu melamar anak yang masih bersekolah dan di bawah umur.

“Kalau aku mak dia, ustaz datang rumah kata berkenan dekat anak makcik dan nak tunggu lagi lima tahun untuk kahwin… mahu aku parangkan.”

“Ibu bapa dia lepas tangan ke ni? ‘Grooming’ dari umur 12 tahun.”

“Ustaz ni ternyata scammer di dunia dan akhirat.”

“Kanak-kanak tidak berperilaku sepatutnya, awak ajar menerusi perkahwinan?”

“Ni ‘childGrooming’ la.”

“Kiranya tak elok ke perkahwinan mereka? Sebab orang dah tahu ustaz ni ‘grooming’ budak tu, tunggu cukup umur kahwin dengan pengetahuan keluarga. Sangat memberi contoh tidak baik kepada orang luar sana.”

“Memang contoh tak baik sebab orang dewasa manipulasi kana-kanak untuk dijadikan isteri. Sebab dia tunggu budak perempuan tu dewasa dan minta restu keluarga tak bermakna cara dia approach budak itu betul. ‘Childgrooming’ nak normalisasikan, ustaz tu pun boleh pilih yang dewasa tapi dia pilih budak untuk buat isteri.”

Mengambil petikan Rozanizam Zakarian dari akaun @DrRozanizam, s3xval grooming bermaksud perbuatan dengan sengaja mendekati, berbaik dengan seseorang (m4ngsa) contohnya kanak-kanak dengan membina hubungan emosi bagi tujuan mengurangkan pen0lakan sebarang perilaku s3ksval terhadap mngsa.

Jelasnya lagi, isu mungkin berlaku akibat terhutang budi, harta atau tautan emosi dengan pem4ngsa.

“Terdapat enam peringkat s3xual grooming iaitu mendapatkan sasaran (cari mangsa yang rapuh), kepercayaan (tunjuk reputasi pemangsa), mengisi keperluan mngsa (beri apa yang mangsa tidak ada), mengasingkan mngsa (ajar mngsa merahs1akan), perilaku s3ksual dan kekalkan penguasaan ke atas m4ngsa (ugvtan atau suapan).

“Proses tersebut tidak berlaku dalam sehari dua dan ia adalah kesalahan di bawah Akta Kesalahan S3ksual Kanak-Kanak 2017,” jelasnya.

SUMBER:MSTAR

Be the first to comment on "Ustaz ini lamar murid usia 14 tahun sampai dikritlk oleh orang ramai, beberapa orang pakar tampil berikan pendapat"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*