Tvlar Polis Trafik Ditudvh Halang Ambulans Sebab Utamakan K0nvoi VVIP, Ini Kata Saksl, Petugas Medik Buat Ramai Tak Percaya

Kec0h di media sosial apabila rakaman video menunjukkan ambulans yang sedang membawa pesakit disek4t daripada meneruskan perjalanan kerana dipercayai bagi memberi laluan kepada konvoi orang kenamaan (VVIP).

Menerusi video rakaman dashcam ambulans terbabit, kejadian berkenaan berlaku di jejambat Jalan Skudai Kiri, Johor Bahru, Johor kira-kira pukul 2.15 petang, Sabtu.

Pada ketika itu, ambulans berada di laluan bawah yang mempunyai tiga lorong, manakala konvoi VVIP bergerak dari atas jejambat dan melalui susur keluar di sebelah kiri.

Difahamkan, tindakan polis trafik berkenaan adalah bagi mengelak berlakunya kemal4ngan jalan raya serta membahyakan pengguna jalan raya yang lain.

Bagaimanapun, ntizen menyel4r tindakan tersebut dan menyifatkan ia sebagai tidak wajar kerana terdapat pesakit di dalam ambulans.

Difahamkan, video tular itu dimuat naik sekali lagi dan dikongsi ntizen bermula petang Ahad selepas video pertamanya dipadam.

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata netizen mula memberi komen negatif dan mengec4m tindakan dua anggota polis trafik di lokasi kejadian.

Ambulans membawa pesakit disekat daripada meneruskan perjalanan25

Antara reaksi negatif yang ditinggalkan ntizen.

“Undang-undang Malaysia hanya untuk VVIP, nyawa rakyat dah tak bernilai di Malaysia. Tu pun jangan, kaki ampu VVIP masih berlambak lagi,” katanya.

“VVIP penting daripada ambulans, macam mana kalau yang dalam ambulans tu keluarga mereka… baru ada akal,” komen seorang lagi,

Sungguhpun dikrit1k hebat, namun terdapat beberapa pelayar media sosial yang menceritakan keadaan sebenar dan menjelaskan kewajaran tindakan yang dilakukan polis berkenaan.

Antara netizen yang menjelaskan insiden berkenaan.

Salah seorang netizen yang mengakui berada di lokasi kejadian memaklumkan, polis trafik terpaksa menghentikan ambulans untuk seketika kerana terdapat kenderaan laju dari atas jejambat.

“Situasi sebenar ambulans ditahan, PDRM kosongkan jalan dari kenderaan yang laju atas jejambat dan ambulans dibenarkan jalan sebelum konvoi tiba.

“Lokasi jejambat Skudai Kiri. Saya seorang MA (pembantu perubatan) kerajaan dan setahu saya ambulans swasta biasa akan bawa pesakit tidak krit1kal,” ujarnya.

Kenderaan lain memberi laluan kepada ambulans sehingga dihalang polis trafik

Seorang lagi ntizen yang mengakui sebagai pemandu medik Kementerian Kesihatan (KKM) memaklumkan bahawa, undang-undang perlu dipatuhi walau dalam apa jua situasi.

“Aku pilot medik KKM, bagi aku kes macam ni biasa… pesakit tu tagging apa? Ingat, undang-undang kena ikuit walaupun kita dalam apa jua situasi.

“Andai kata berlaku pertembungan bila ambulans lintas macam tu, lebih besar bencana menanti.

“Setakat nak kondem, siapa pun boleh tapi kena tahu anggota bertugas tak boleh sewenang-wenangnya lepas ambulans lalu dan dia kena minta kebenaran di point utama paling hadapan sebelum nak lepaskan ambulans supaya tidak berlaku pertembungan. Ini untuk mengelak terjadinya bencana,” jelasnya.

Antara Komen Lain

Setiap saat sangat bermakna buat ambulans yang memandu dalam keadaan kecem4san kerana cepat atau lambat boleh membezakan antara yang hidup dan mati seseorang pesakit.

Aku doakan supaya orang yg tahan ambulance tu akan dapat merase di saat stuasi yang sama Aamiin… Mudah²an allah makbul permintaan hamba mu ini…

Respect dgn driver ambulan Sbb dia dlm situasi mcm tu masih lagi meghormati anggota polis yg menahan dia ..Smoga diberikan kesihatan .Selamat dri bahaya dan permudahkn lah segala urusan nya..dan anggota polis juga smoga dipermudahkan urusan..Marah2 mmng marah jgk ..Tapi time kita susah ke kena apa2 berkaitan jnyah..Polis la yg kita jmpa dulu…Jadi polis aku xnk komen apa2 sbb aku xberada kat situasi dia..so smoga segala apa urusan berjalan lancar ..Dipermudahkan..Yg harus dipersalahkan orang2 atasan laa..anggota bawahan selalu mnjadi mngsa kec4man dan macam2 lagi..

Ambulance u have the highest right ..that’s way..just go .no one cannot stop u.if someone stop you..there should be blame as murderer of Ambulance patient

Antara salah satu sebab menjadikan ak seorang pengumpul saman trafik sebagai satu hobi..ianya sungguh luarbiasa anda boleh cuba hobi baru ni..nak kumpul setem dah lapuk

Driver Ambulance Dah tahu bawak nyawa yg perlu di selamatkan jalan ajelah. Makin Melampau2 Perangai VVIP kat Malaysia ni ,Yang kawal pun satu hal tak yah nak mengampu sangat kena buat pertimbangan yg mana perlu di beri keutamaan.

Anggota Polis jd serba salah…nak bg lepas ambulans nanti kena tindakan tata tertib plak ngan pegawai atasan sbb tak ikut SOP yg ditetapkan….jgn kecam anggota tu sbb dia jalankan tugas….menteri kena bahaskan issue ini dlm parlimen agar undang² mengenai tanggungjawab pengiring menteri dan vvip ini boleh dilonggarkan mengikut keadaan atau situasi atas dasar kemanusian….ny4wa lebih penting…..

Sumber Mstar

Be the first to comment on "Tvlar Polis Trafik Ditudvh Halang Ambulans Sebab Utamakan K0nvoi VVIP, Ini Kata Saksl, Petugas Medik Buat Ramai Tak Percaya"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*