Kecil tapi bah4ya! Hati-hati siapa letak pelekat getah kat cermin kereta

MaI4ng tidak berbau.

Begitulah ungkapan sesuai bagi menggambarkan situasi lelaki ini apabila pelekat getah yang dilekatkan pada cermin kereta memantulkan cahaya pada stereng sehingga menyebabkan kebakaran.

Menurut Suhaimi Osman, 42, pelekat getah lutsinar berbentuk bulat itu dilekatkan pada bahagian hadapan kanan keretanya dan memantulkan cahaya matahari yang tajam seperti kanta terkena tepat pada stereng.

Jelasnya yang mesra disapa Suhaimi, insiden berlaku jam 9.50 pagi di hadapan pasar raya 99 Speedmart di Kampung Tambalang, Tuaran, Sabah, pada Sabtu lalu.

“Saya dan anak berusia empat tahun nak pergi kedai. Saya parking kereta betul-betul menghadap matahari yang agak terik pagi tu dekat depan pintu kedai.

Saya tak perasan pelekat tu sebenarnya sudah mengeluarkan cahaya taj4m sampai boleh menyebabkan keb4karan.

“Ketika saya matikan enjin kereta sambil memasang tali mask untuk keluar dari kereta, saya pegang stereng. Masa tu la saya rasa pelik dan tapak tangan saya pedih,” jelasnya.

Pelekat getah lutsinar ini dikatakan mengeluarkan cahaya sehingga boleh menyebabkan keb4karan.

Bercerita lanjut, lelaki yang menetap di Kampung Pulau Bolong, Tuaran ini, mengaku terkejvt dan agak pan1k dengan keadaan itu.

Dia kemudian melihat terdapat kesan tompokan getah dari stereng yang telah cair melekat pada tapak tangannya.

Nasib baik saya sempat tengok sebelum perkara jadi lebih bvruk. Sedangkan dah dua bulan saya tampal pelekat tu sebelum ni OK saja.

Tambah Suhaimi, dia segera mencari punca berlakunya keadaan itu dan setelah ‘dikaji’ ia berlaku disebabkan cahaya matahari terpancar tepat pada pelekat lutsinar di cermin kereta.

“Nasib baik masa saya pegang stereng terus rasa pedih. Bila saya tengok tapak tangan memang ada kesan tompok hitam.

“Saya cuba gerakkan stereng, sama juga terus keluar asap dekat kawasan lain. Saya terus start enjin dan alih kereta membelakangi matahari,” jelas Suhaimi yang menggunakan kereta jenis Nissan Almera ini.

Jelas bapa kepada empat cahaya mata ini, dia berasa lega kerana hanya berlaku keb4karan kecil dan menyedari kejadian itu lebih awal sebelum keluar kereta.

Kebak4ran pada stereng meninggalkan kesan tompokan hitam pada tapak tangan lelaki ini.

Lelaki yang mempunyai perniagaan sendiri ini juga tidak menyangka pelekat getah yang digunakan untuk menyokong alat meletak telefon bimbit ini boleh menjadi salah satu punca keb4karan kenderaan.

Susulan video yang tular sehingga meraih 1.6 juta jumlah tontonan, dia menerima banyak pesanan dan tip di ruangan komen oleh ntizen.

“Nasib baik saya sempat tengok sebelum perkara jadi lebih buruk. Sedangkan dah dua bulan saya tampal pelekat tu sebelum ni OK saja.

Suhaimi tidak menyangka pelekat getah boleh menjadi salah satu punca kebak4ran kenderaan.

“Saya post video tu sebagai peringatan saja untuk semua. Saya tak nak benda macam ni terjadi dekat orang lain juga yang ada kereta.

“Ramai juga yang bagi tip dan nasihat dekat komen siap suruh saya gelapkan tinted kereta. Ada juga yang berterima kasih share video tu untuk peringatan orang lain juga,” ujarnya.

Jangan Guna 4 Aksesori Kereta Ini, Bahaya! Jika Pakai Kita Mungkin Tak Dapat Claim Insurans Bila Kem4langan

Ada banyak aksesori kereta yang dijual di kedai ketika ini tapi fikir dulu sebelum membelinya. Ini kerana ada aksesori sebenarnya tidak perlu, malah membhayakan ny4wa pemandu dan penumpang kereta.

Dikongsi oleh Adrian Chia yang selalu berkongsi tip tentang kereta di akaun Tik Tok katanya ada empat jenis aksesori kereta yang berbhaya jika digunakan. Ujarnya aksesori ini mungkin membuatkan kereta nampak lebih cantik tapi ia sebenarnya tiada fungsi yang praktikal malah memberi risiko kepada keselamatan pemandu.

1. Karpet dengan saiz yang tak sesuai

Sama ada terlebih besar atau kecil, ia boleh menyebabkan brek tersangkut. Pastikan saiznya betul betul sesuai.

2. Dashboard cover
Ia mungkin dibeli untuk mencantikkan kereta atau melindungi dashboard tapi ia sebenarnya boleh menghalang pembentukan airbag ketika kemal4ngan berlaku. Keadaan ini sudah tentu membahayakan ny4wa pemandu dan penumpang.

3. Seatbelt clip

Ada yang menggunakannya kerana tidak mahu mengenakan tali pinggang keledar dan menghalang bunyi peringatan. Tiada bunyi bising, tapi bila kita menggunakan tali pinggang keledar bersama klip ini, ia tidak mampu menampung berat badan bila berlaku kemal4ngan. Klip boleh tercabut ketika berlaku impak kuat dan pemandu boleh tercampak ke depan.

Paling merugikan, jika berlaku kemalangan dan aksesori ini dijumpai dalam kereta oleh pihak insuran anda mungkin tidak boleh boleh membuat tuntutan.

4. Sticker diamond pada stering

Rupanya yang berkilat blink-blink ini nampak cantik tapi berbhaya kepada pemandu bila berlaku kemal4ngan. Bila airbag terbuka, sticker akan terpelant1ng dan mungkin terkena pada muka dan menyebabkan keced3raan.

Sudah tahu bahayanya jadi elakkan dari menggunakan empat aksesori ini. Jika sudah terbeli, jangan guna dan keluarkan dari kereta!

Sumber: mstar

Be the first to comment on "Kecil tapi bah4ya! Hati-hati siapa letak pelekat getah kat cermin kereta"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*