Teknik Kenalpasti Beras Tiruan

Beras adalah makanan asas bagi kebanyakan negara Asia. Namun sejak kebelakangan ini kita diwar-warkan mengenai kewujudan beras tiruan di pasaran negara jiran seperti Indonesia. Jika dilihat dengan mata kasar, beras tiruan dan beras asli adalah kelihatan sama.
Pengambilan beras tiruan adalah berbahaya kepada kesihatan kita. Sebagai pengguna, kita perlu mempunyai ilmu asas bagi mengenalpasti beras tiruan. Beberapa teknik mudah untuk kenalpasti beras tiruan adalah seperti berikut:
1. Ambil satu sudu beras dan bakar dengan api. Jika baunya seperti bau plastik, beras itu adalah tiruan.
2. Masukkan satu sudu beras ke dalam minyak panas. Jika beras itu adalah tiruan, ia akan cair seperti plastik dan membentuk lapisan di permukaan kuali.
3. Masukkan satu sudu beras ke dalam gelas berisi air putih dan kacau. Jika beras tenggelam di dasar gelas, ia adalah asli. Beras tiruan akan kelihatan terapung di permukaan air dalam gelas.
4. Rebus sengenggam beras seperti memasak nasi. Setelah mendidih, perhatikan jika terdapat lapisan tebal terbentuk di permukaan periuk. Lapisan berkenaan adalah plastik.
5. Masak segenaggam beras menjadi nasi seperti biasa. Ambil nasi berkenaan dan letakkan di dalam bekas terbuka selama duq hingga tiga hari. Jika nasi berkulat, ia adalah beras asli.
Oleh itu, adalah penting untuk kita memastikan beras yang dimasak adalah selamat untuk dimakan. Ini disebabkan pengambilan beras tiruan adalah merbahaya kepada kesihatan kita kerana ianya diperbuat daripada bahan kimia seperti plastik.

Be the first to comment on "Teknik Kenalpasti Beras Tiruan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*